Jak vybírat vyhlídkový let

Ať už chcete udělat vyhlídkovým letem radost sobě nebo někomu ze svých blízkých, podstatná je právě ona radost a spokojenost. Abyste docílili této spokojenosti, musíte si v první řadě ujasnit, co od vyhlídkového letu očekáváte. Pakliže v tomto máte jasno, zbývá to jediné, zato nejtěžší - vybrat si z nepřeberné nabídky společností tu správnou firmu.

Ujasněte si, co chcete vidět a čím chcete letět

Vaše volba vyhlídkové letu se bude velmi pravděpodobně zakládat na několika parametrech. Tím nejvíce určujícím bude pravděpodobně lokalita - ať už ta, kde bydlíte, nebo ta, kterou byste rádi viděli z ptačí perspektivy. Na výběr máte obvykle z předem vytyčených a osvědčených tras (vyhlídkové lety nad Prahou, vyhlídkové lety nad Krkonošemi, vyhlídkové lety v Beskydech atp.) nebo si můžete cíl své cesty určit sami, pokud to daná společnost umožňuje. Více o lokalitách najdete v sekci Kam je možné letět.

Dalším parametrem je druh prostředku, kterým se chcete na vyhlídkový let vydat. Je velký rozdíl, jestli se poženete nad krajinou v letadle či vrtulníku, nebo budete neslyšně plout vzduchem v horkovzdušném balónu. O jednotlivých druzích vyhlídkového letu se dočtete v sekci Čím je možné letět.

Pozor na slevové servery

Pakliže máte jasno v tom, kam chcete letět a čím chcete letět, máte z poloviny vyhráno. Dávno ovšem není pravda, že pokud chcete letět tam a tam, musíte se vydat na nejbližší letiště v daném místě a tam se najde někdo, kdo vás nad okolím sveze. Některé společnosti nabízejí lety z mnoha letišť a napříč celou republikou, dokonce i za její hranice, nabízejí různé druhy dopravních prostředků a k tomu další doplňkové služby, na které se snaží vás nalákat (někdy v dobrém, někdy ve zlém). A k tomu ještě narazíte na naprosto neodolatelnou nabídku vyhlídkového letu s 50% slevou na některém ze slevových serverů. Jak se v tom všem tedy zorientovat?

Pro dnešní dobu je příznačné, že odpovědi na tyto otázky přináší internet, jmenovitě vyhledávače typu Google, Seznam, Bing apod. Horší je, že člověk v takovém případě až příliš ochotně dá na první výsledek vyhledávání a možná mu zůstanou utajeny jiné, třeba i lepší nabídky.

Spokojený pasažér

Rozhodně je to však dobrý první krok. Zvolte dotaz typu "vyhlídkový let + lokalita + prostředek" a pečlivě si projděte, co všechno vám vyhledávač najde. Zjistíte totiž, že první tři výsledky jsou obvykle placené odkazy, které se zde zobrazují ne proto, že by odpovídaly přesně vašemu dotazu, ale protože odpovídají třeba částečně a dotyčný inzerent si tuto pozici koupil. Nebojte se proto zapátrat i níže na stránce, kde se již rýsuje reálnější okruh vašich potenciálních společností.

Proč se ceny tak liší? Hledejte i drobné nuance

Projděte si jednotlivé nabídky a začněte je porovnávat. Máme-li stejný prostředek a stejnou lokalitu, máme také stejnou dobu letu? Je cena letu skutečně za daný počet minut strávených ve vzduchu, nebo se do toho započítává i pozemní instruktáž? Pokud ano, proč je jedna dražší a druhá levnější? Je ta dražší skutečně nevýhodná, nebo je součástí této nabídky třeba doplňkové video z letu či předletový briefing? Začnete rázem objevovat drobné nuance a možná zjistíte, že nejlevnější není nejvýhodnější.

Přesto všechno, cena je dnes nejpádnějším měřítkem a bude patrně i pro vás. Pokud si tedy pečlivě nabídky srovnáte a stanovíte si, o co máte zájem a co je pro vás třeba zbytečným doplňkem, zvolíte pravděpodobně tu nejlevnější variantu. Pokud jste věnovali výběru společnosti náležitou pozornost, již vám není co vytknout. Přesto všechno, vybrali jsme pro vás pár nejzajímavějších a nejžádanějších typů vyhlídkových letů a uvedli jsme k nim orientační a adekvátní ceny, kterým by měly i vámi zvolené vyhlídkové lety více či méně odpovídat. Přehled těchto cen najdete v sekci Ceny vyhlídkových letů.